Lenka Kučerová-Žampová
Lenka Kučerová – Žampová se narodila v roce 1973 ve Znojmě. V letech 1993 – 1998 studovala na Katedře výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě UP v Olomouci (obor výtvarná výchova - pedagogika pro SŠ a ZUŠ) a v letech 2004 – 2008 dějepis na katedře historie PdF MU v Brně. Po studiu učila na SŠ řezbářské v Tovačově, na ZUŠ v Olomouci a Litovli a na Slovanském Gymnáziu v Olomouci. V současné době učí na ZŠ v Olomouci. Můžete ji však potkat i jako lektorku výtvarných kurzů Klubu Potvůrka. Ráda fotografuje.
Věnuje se olejomalbě, malbě akrylem, kresbě, řezbářství a drobné grafice. Inspiraci pro svoji tvorbu hledá především v přírodě, ale v současné době čerpá náměty i z městského prostředí.
Její vášní je potápění a díky absolvovanému kurzu potápění a expedicím ve Středozemním moři je častým motivem jejich obrazů tajuplný podmořský svět, jak můžete také vidět v nabídce obrazů.
Další její činností je ilustrace knih. V 90. letech například ilustrovala knihy spisovatelky Vlasty Javořické.
Její preciznost a talent napodobit jakoukoli strukturu materiálu ji dovedla i například k tak zajímavé zakázce, jako byla objednávka jednoho známého litevského pianisty pomalovat jeho piano tak, aby vypadalo jako z mramoru.
Jak bravurně si osvojila techniky starých mistrů, jsme mohli vidět nedávno na velmi zajímavě pojaté výstavy s názvem Parafráze, kterou Lenka pořádala se svým manželem Zdeňkem Kučerou v květnu 2015 v Galerii Patro v Olomouci. Na výstavě se objevily obrazy známých autorů z historie malířství, které byly vždy pitoreskně obměněny. Ne však za účelem zesměšnění, ale s citem pro pobavení diváků.
Během studií získala Cenu děkana PdF UP za cyklus kreseb, dále Cenu Ruční papírny Velké Losiny za tvorbu z ručního papíru a Čestné uznání Ruční papírny Velké Losiny za objekty z ručního papíru.
Pravidelně se od roku 1996 účastní jak kolektivních výstav u nás i v zahraničí, tak pořádá i samostatné výstavy. V roce 2003 se stala členkou Unie výtvarných umělců Olomoucka a v roce 2014 členkou Unie výtvarných umělců České republiky
O tvorbě Lenky Kučerové – Žampové
(dle slov PhDr. Jiřího Hastíka, předsedy komise UVUO)
„Miluji pravidlo, které koriguje vzrušení.“
Ozvěnu tohoto výroku, který kdysi vyslovil Georges Braque, bezděčně pociťuji téměř vždy, když se setkám s obrazy či kresbami Lenky Kučerové, v nichž pod slupkou kultivovaně cudné plachosti pulzuje velká tvůrčí energie. V polaritě citu a rozumu, která je základem vnitřní kultury uměleckého výrazu, se totiž Lenka pohybuje s obdivuhodnou lehkostí. Vedle nesporných talentových předpokladů je tento stav výsledkem mimořádné píle, trpělivosti a pokory, tedy vlastnostmi, s nimiž Lenka zvládala zákonitosti malířského řemesla a malovala bravurní kopie obrazů starých mistrů již v době studia. Dokonalé zvládnutí profese podpořené teoretickými vědomostmi a schopností vnímat zákonitosti vnitřní struktury výtvarného díla jí umožňuje interpretovat zvolená témata různými formálními principy. V jejím případě však rozhodně nejde o spekulativní program v duchu postmoderní hravosti, nýbrž o chtěnou artikulaci prožitých vjemů předmětné i duchovní povahy. Adekvátní, a nutno říci vždy přesvědčivou, výrazovou formu volí podle toho, zda chce dílem zhmotnit vlastní optickou zkušenost nebo emotivní podstatu konkrétního jevu. Zdánlivě analytický přístup ke skutečnosti tak přirozeně ústí do logického řádu bytí.
V současné době se malířka prezentuje obrazovými cykly města a moře. V prvním z nich ji zajímá celá řada aspektů, které organismus města charakterizují. Vedle skladby urbanistických struktur, ať již přirozeně kupených v průběhu staletí či důsledku racionálních vizí architektů, si všímá tohoto fenoménu jako prostoru pro lidské aktivity. Pokud věnujeme těmto Lenčiným obrazům pozornost přesahující rámec jistě zvládnutých a esteticky přitažlivých objektů, zjistíme, že ryze výtvarnými prostředky sdělují množství informací. Určitě nejde jen o jímavě romantickou poetiku malebných zákoutí měst poznaných či vysněných, ale také o civilizační mementa současné reality. Vedle zduchovnělé elegance obrazu olivového města, připomínající interiér gotické katedrály, nás nostalgicky dojme utilitární objekt fabriky z doby průmyslového boomu. A poté, co se vymotáme z pavučiny dopravní sítě a najdeme místo na parkovišti, navštívíme hypermarket. Chrám konzumu a virtuální logiky, která nás vtíravě nutí potřebovat vše nepotřebné. Podobných příběhů, které svědčí o Lenčině hloubce vnímání reality, bychom v jejích obrazech s tématy města našli mnoho.
Zatímco jsou městské motivy, i přes zmíněnou hloubku prožitku, především zprávou o vnější skutečnosti, má cyklus moře povahu výrazně lyrickou. Je intimním vyznáním o stavu duše a náladách, které se zmocňují citlivého suchozemce v konfrontaci s mohutnou vodní hladinou. Tato tvarově volněji artikulovaná sdělení zaujmou poetickým zobrazením dějů uvnitř organismu i zřejmou evokací jevů, které jsou podstatou lidského vědomí. Jakési putování vnímavé bytosti minulým i přítomným časem v poznaném i nepoznaném prostoru.
Samostatné výstavy:
· 1996 Znamení kůže – kresby, Galerie Domu armády, Olomouc
· 1998 Znamení kůže – kresby, galerie Taurus, Znojmo
· 2000 Pocity – kresby, galerie Spirála, Havířov
· 2001 Pocity – kresby, Galerie u mloka, Olomouc
Vzpomínky z pláže – kresby, galerie ZUŠ Olomouc
Vzpomínky z pláže – kresby, galerie Taurus, Znojmo
· 2002 Bez listí – obrazy stromů, Divadlo hudby, Olomouc
· 2005 O vodě, galerie ZUŠ, Olomouc
Obrazy a kresby, café restaurant Caesar, Olomouc
· 2010 Pod povrchem – obrazy, Muzeum moderního umění – café 87, Olomouc
Obrazy, galerie Hesperia, Olomouc
· 2015 Města a moře, Galeriezet, Velká Bystřice
· 2015 Města a moře - výstava maleb, Dům porozuměni, Znojmo
Kolektivní výstavy:
· 1995 Zrcadlení – výstava KVV PdF UP, Vlastivědné muzeum, Olomouc
· 1997 Výstava objektů z ručního papíru, papírna, Velké Losiny
· 1997 Mail art Ostrava, nová síň, Ostrava
· 1998 diplomové práce absolventů KVV PdF UP, Galerie Velehrad, Olomouc
· 1999, 2000, 2001 mail art Ostrava, nová síň, Ostrava
· 2002 Fire – 3. international mail-art-biennale, kunstverein bad salzdetfurth e. v. Bodenburg, Německo
· 2003 Mail art Ostrava, nová síň, Ostrava
Civitas dei, Galerie G a Patro, Olomouc
2. international biennial of mini-prints – Tetovo, Makedonie
· 2004 Vom wachsen, landschlos pirna-zuschendorf, Německo
Srůstání /zusammenwachsen, Galerie G, Olomouc
Noví členové UVUO, Galerie G, Olomouc
· 2005 Toison d’or, meno parkas galerija, Kaunas, Litva
Ateliéry IV, Galerie G, Olomouc
Toison d’or, Valmiéra, Lotyšsko
Bunarič 2005, sympozium a výstava, Subotica, Srbsko
Grafika roku 2004, Clam-Gallasův palác, Praha
Atvirlaiškis /postcard, Kaunas, Litva
· 2006 Sedmkupěti, Galerie G, Olomouc
Pětkupěti, galerie Hesperia, Olomouc
Kalendáře pro Jindru Štreita, Dům umění, Ostrava
Grafika roku 2005, Clam-Gallasův palác, Praha
Kalendáře pro Jindru Štreita, SNG Bratislava
· 2007 Grafika roku 2006, Clam-Gallasův palác, Praha
Q/arto, uvuo, Galerie G, Olomouc
Přátelské setkání SOV + UVUO, Galerie Patro, Olomouc
Mladí z unie, hotel Alej, Olomouc
· 2008 Kořeny a cit, Triangle Gallery Calgary, Alberta, Kanada
Dialogy – kalendáře pro Jindru Štreita, Galerie smečky, Praha
· 2009 Fenomén svobody, UVUO, Galerie G a Patro, Olomouc
· 2011 Výstava obrazů, Schwerte, Německo
Ateliéry, výstava obrazů, Galerie G, Olomouc
Výstava obrazů, Pitigliano, Itálie
Tři grácie, výstava obrazů, Galerie Radost, Havířov
Ars olomuciana, Kulturní klub duha, Prostějov
Živé prostory, Galerie G a Galerie Patro, Olomouc
Symposium ve Šternberku
Výstava obrazů, Udine, Itálie
SVUM – UVUO, Galerie Hodonín
· 2012 Ateliéry, výstava obrazů Galerie G v Olomouc
Tendence, Galerie Veterán Arena, Olomouc
· 2013 Aktual, Galerie Caesar, Olomouc
Bez předsudku, Galerie města Olomouce
· 2014 Výstava obrazů, kavárna Trieste, Olomouc
Tři plus jedna, Art galerie, Zlín
· 2015 Parafráze, Galerie Patro, Olomouc
Flemmichova vila, Krnov
Města a moře, galerie Zet, Velká Bystřice
Města a moře, galerie Kruh, Ostrava
Města a moře, galerie Znojmo